تبلیغات
دنیای آموزش
دنیای آموزش
صفحه اصلی آرشیو مطالب ارتباط با مدیریت نسخه اتوم نسخه موبایل RSS
» اگه ( چهارشنبه 19 مهر 1391 )
» افسوس ( چهارشنبه 19 مهر 1391 )
» ساخت یک سی دی واقعی در فتوشاپ ( دوشنبه 10 مهر 1391 )
» رایت800 مگا بایت و بیشتر بر روی سی دی های معمولی ( جمعه 7 مهر 1391 )
» هفت ترفند کاربردی در نرم افزار Word ( جمعه 7 مهر 1391 )
آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :
تبلیغات
دسته بندی : مقاله نویسی ,

در حال حاضر یکی از عوامل مهم برای گسترش یک سیستم عامل وجود نرم افزار های با کیفیت و با کاربرد های متنوع می باشد. سیستم عامل اندروید با داشتم بیش از 500,000 اپلیکیشن در رپازیتوری خود (Repository) یعنی Google Play Store (سابقا Android Market) به ظاهر از این نظر مشکلی ندارد. اما با نگاهی کمی دقیق تر می توان به پایین بودن سطح کیفیت این نرم افزار ها به خصوص در زمینه بازی پی برد به طوری که شاید تمام بازی های با کیفیت موجود در Google Play از نظر تعداد از بازی های با کیفیت بالا که در طول یک سال برای سیستم عامل رقیب یعنی iOS ارائه می شوند کمتر باشد.
از دلایل عمده ی این سطح پایین کیفیت کوتاه بودن پروسه submit کردن نرم افزار در این فروشگاه است به طوری که تمام فرآیند ثبت یک اپلیکیشن شاید به سختی به 10 دقیقه برسد. بررسی کیفیت تنها در صورت گزارش اشکال از سوی کاربران و تنها پس از ثبت شدن نرم افزار انجام می شود به این ترتیب از ورود نرم افزار های نا مناسب چه از نظر محتوا و چه از نظر کیفیت به این فروشگاه جلوگیری به عمل نمی آید. این در صورتی است که ثبت نرم افزار برای سیستم عامل iOS در رپازیتوری این پلتفرم یعنی Appstore تا 2 هفته و حتی بیشتر طول خواهد کشید و این امر به سبب بررسی های دقیق انجام شده بر روی هر اپلیکیشن است.
دلیل دوم این پایین بودم کیفیت طبیعت Open Source (متن باز) این سیستم عمل شکل گرفته بر پایه Linux می باشد. ایم امر به خودی خود عیب محسوب نمی شود اما می تواند مشکلات خاصی را ایجاد کند و در حقیقت کیفیت و عملکرد (Performance) نرم افزار به نوعی قربانی متن باز بودن پلتفرم اندروید شده است اما این امر چگونه رخ می دهد؟

اصولا نرم افزار برای آن که با بالاترین سطح بازدهی برسد باید ب طور کامل روی سخت افزاری که قرار است آن را اجرا کند بهینه شود. به علت متن باز بودن اندروید امکان اصلاح کرنل (Kernel) که پایه ای ترین بخش سیستم عامل است و پارامتر های اساسی مربوط به چگونگی استفاده از سخت افزار را تعیین می کند (به خصوص حافظه) به سهولت وجود دارد از این رو تولید کنندگان اصلی دستگاه های اندرویدی (یا به عبارتی OEM ها ) بنا به روابط خود با تولید کنندگان قطعات کلیدی داخلی و صرفا به دلیل مسائل اقتصادی از انواع مختلفی از قطعات داخلی به خصوص پردازنده ها استفاده می کنند. در حال حاضر عمده ترین تولید کنندگان پردازنده و شتاب دنده ای گرافیکی دو شرکت ARM و QUALCOMM هستند و سایر تولید کنندگان مانند ST Ericsson و یا Nvidia و حتی شرکتی مثل سامسونگ چیپست های خود را بر اساس یکی از این دو پلتفرم (معماری) تولید می کنند. عمده ترین چیپست های موجود در بازار به شرح زیر هستند:
سری TI-OMAP:از پردازش گر های سری ARM Cortex AX و پردازنده ی گرافیکی Imagination Technologies PowerVR استفاده می کنند.
سری Snapdragon: که از پردازنده های Qualcomm Scorpion (به تازگی Krait) و پردازنده گرافیکی Adreno استفاده می کنند.
سری Nvidia Tegra :از پردازش گر های سری ARM Cortex AX و واحد گرافیکی Nvidia ULP GeForec استفاده می کنند
سری Exynos: از پردازش گر های سری ARM Cortex AX و واحد گرافیکی ARM Mali استفاده می کنند.
سازندگان برای استفاده از اندروید بر روی دستگاه هایی از پلتفرم های فوق استفاده می کنند باید سیستم عامل برای کار با آن ها بهینه کنند. حال مشکل اصلی این جاست که نرم افزار های سنگین به خصوص بازی ها هم باید برای بهترین کارکرد برای هر پلتفرم بهینه شوند. شاید در ظاهر فقط 4 پلتفرم مشکل ساز نباشند اما دردسر اصلی این جاست که گوشی ها و تبلت هایی با انواع رزولوشن ها و نسبت طول به عرض صفحه نمایش (Aspect Ratio) هر روز وارد بازار می شوند و باید به این نکته نیز توجه کرد که همه ی آنه ها از یک ویرایش اندروید و کلاک سی پس یو CPU Clock)) و مقدار یکسان حافظه ی RAM برخوردار نیستند. کار توسعه دهنده زمانی بسیار سخت می شود که قصد داشته باشد از حداکثر دستگاه های موجود در بازار پشتیبانی کند (کاری که تقریبا همه ی توسعه دهنده ها انجام می دهند و به نوعی لازمه ی رسیدن به منفعت از فروش نرم افزار نیز همین است). در چنین وضعیتی توسعه دهنده دو راه دارد:
اولی: ارائه ی یک نسخه برای هر دسته از گوشی ها با سخت افزار مشابه : تقریبا غیر ممکن است!
دوم: ارائه ی نسخه ی Universal مانند آن چه در سیستم عامل iOS شاهد آن هستیم یعنی گنجاندن فایل های دستگاه های مختلف در یک پکیج و سعی در حداکثر استفاده ی مشترک ار فایل ها. ولی است سیستم عامل یک تفاوت عمده با اندروید دارد, اپل در هر سال یک مدل آیفون و یک مدل آیپد معرفی می کند یعنی 2 دستگاه جدید در سال که معمولا آیپد و آیفون هر سال از چیپست یکسانی بهره می برند این در حالی که میانگین روزانه یک گوشی اندرویدی معرفی می شود!
این روش هم با توجه به تنوع سخت افزار گوشی های اندرویدی )به طور مثال رزولوشن دستگاه های اندرویدی از 320x240 پیکسل تا 1280x800 پیکسل متغیر است) باعث می شود که حجم نرم افزار به طرز فجیعی (!) زیاد شود و نتیجه ی این امر اشغال شدن حافظه ی گوشی شما توسط فایل هایی است که اصلا برای استفاده روی گوشی های دیگر ایجاد شده اند!
پس تولید کننده یا باید سعی کند با استفاده از ترکیبی از 2 روش فوق به حداکثر پشتیبانی از دستگاه های موجود برسد و یا قیدش را بزند و برود برای یک سیستم عامل دیگر نرم افزار بنویسید!

برای نمایش تصویر در سایز اصلی اینجا را كلیك كنید. سایز اصلی تصویر660در357 میباشد

پراکندگی رزولوشن صفحه دستگاه های اندرویدی در یک تحقیق

تمام این ها باعث می شود که توسعه دهنده ها ابتدا نرم افزار های خود برای رقیب اصلی یعنی iOS ارائه کنند و در صورت استقبال خوب از آن ها در iOS به فکر پورت کردن آن ها به اندروید هم بیفتند!
اما مشکل بزرگ دوم اندروید تکثر در ورژن های سیستم عامل موجود در بازی در یک زمان است:


پراکندگی API Level (تقریبا معادل ورِژن سیستم عامل) دستگاه های اندرویدی در یک تحقیق

سهم ورژن های مختلف اندروید از این سیستم عامل

علاوه بر تفاوت دستگاه ها در ویرایش اندروید مورد استفاده ROM یا Firmware مورد استفاده دستگاه ها هم مشکل سازه. در حقیقت تفاوت رام های می تواند مزیت باشه چون گوشی ها از لحاظ نرم افزار با هم تفاوت پیدا می کنند و تجربه های کاربری متفاوتی را از طرق مختلف مانند استفاده از لانچر های مختلف ارائه می کنند و این امر باعث می شود تمام گوشی ها مانند ویندوزفون یک شکل نباشند.
اما ایرادات این امر آن است که وجود ظاهر تغییر یافته سیستم عامل در دستگاه های شرکت های گوناگون فرآیند آپدیت سیستم عامل را سخت می کند چون کمپانی با ضمن ارائه ی ویرایش جدید سیستم عامل باید لانچر و شخصی سازی های خود را هم مطابق با ویرایش جدید از نو اعمال کند. گوگل رسما اعلام کرده که هر گوشی اندرویدی تا 18 ماه پس از ورود به بازار باید به آخرین ورژن اندروید آپدیت شود اما خیلی کم پیش می آید که شرکتی به این وعده عمل کند.
در ویندوزفون خود مایکروسافت سیستم عامل دستگاه های استفاده کننده از سیستم عامل را آپدیت می و این به دلیل عدم وجود شخصی سازی های عمیق شرکت در این سیستم عامل است اما طبق مطالب ذکر شده این امر در اندروید ناممکن است.
و نکته ی آخر تعداد زیاد رام های موجود است. برای مثال شرکت سامسونگ طی 4 ماه گذشته بیش ار 40 رام اندروید 4 برای گوشی گالاکسی اس 2 خود معرفی کرده و نا گفته نماند که هر کدام از این رام ها ایرادات خاصی دارند. احتمالا اگر سامسونگ یا هر شرکت دیگری این مدت را صرف ارائه ی یک رام می کرد نتیجه ی نهایی بسیار بهتر می شد و این دقیقا سیاست اپل و مایکروسافت (و البته تا حدودی نوکیا است) که باعث می شود تجربه ی کار با یک آیفون یا گوشی ویندوزفون بسیار روان (Smooth) تر و لذت بخش تر باشد!
همان طور که گفتم در آپدیت کردن گوشی ها اندرویدی هم مشکلات خاصی وجود دراد برای مثال اگر یک تولید کننده گوشی های اندرویدی بخواهد 15 مدل از گوشی های خود را به ویرایش جدید ارتقا دهد باید برای هر مجموعه از کشور ها که زبان مشترک دارند یک رام ارائه کند و گاهی شرکت ها مجبور هستند برای گوشی های لاک شده ی خودشان هم آپدیت ارائه کنند و همین امر حجم کار آن ها را به شدت بالا می برد و از نتیجه ی مطلوب کاربر دور می کند . عوامای مانند این می توانند باعث روی آوردن کاربارن به رام های کاستوم شوند و صرف این که رام های کاستوم برای تمام دستگاه موجود نیستند می تواند باعث نارضایتی شدید کاربران از دستگاه خود شود. در نهایت همه ی این عوال دست به دست هم می دهند تا نارضایتی کاربران از شرکتی خاص و یا از سیستم عامل اندروید به طور کلی بالا رود و آن ها را به استفاده از پلتفرم های رقیب به خصوص iOS سوق دهد.
متاسفانه مشکلات فوق می تواند سرانجام سبب افول این سیستم عامل شود. امیدوارم گوگل طرح هایی برای جلوگیری از این فاجعه داشته باشد که شاید خرید موتورولا هم بخشی از این طرح ها باشد.
با تشکر از همراهی شما
.:: ارسال مطلب توسط فرزان دیهیم در تاریخ سه شنبه 4 مهر 1391, 09:10 ب.ظ


نظرات :
نظرسنجی
شما دوست دارید چه مطالبی بیشتر در وب سایت قرار گیرد؟

صفحات جانبی
br>
درباره ما


ایجاد کننده وبلاگ : فرزان دیهیم


تبلیغات